80 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου RUDOLF NUREYEV
0 154 Ημερολόγιο της μπαλαρίνας Ιστορία του μπαλέτου

Rudolf Nureyev: the Lord of Dance

Με ιδιαίτερη χαρά, σήμερα το ημερολόγιό μας τιμά τον Νουρέγιεφ, ένα από τα διασημότερα και εντυπωσιακά αστέρια του μπαλέτου του 20ου αιώνα. Δικαίως έχει ονομαστεί Lord of Dance”, ως ένας πολύ χαρισματικός χορευτής, που εκτός από την τεχνική και εκφραστική του υπεροχή, υπήρξε και ένας ολοκληρωμένος χορογράφος δημιουργώντας τις δικές του εκδοχές για πολυάριθμα κλασικά έργα…

Ο ταταρικής καταγωγής, Ρώσος, Ρουντόλφ Χαμέτοβιτς Νουρέγιεφ, γεννήθηκε επεισοδιακά στις 17 Μαρτίου 1938, σ' ένα βαγόνι της Υπερσιβηρικής αμαξοστοιχίας  κι ενώ η μητέρα του ταξίδευε  προς το Βλαδιβοστόκ για να επισκεφθεί τον πατέρα του που υπηρετούσε στον Κόκκινο στρατό. Είχε τρεις μεγαλύτερες αδερφές και μεγάλωσε πολύ φτωχικά κοντά στην πόλη Ουφά, την πρωτεύουσα της δημοκρατίας του Μπασκορτοστάν.

Ένα φυσικό ταλέντο αλλά και ένας ασυμβίβαστος νέος

Αψηφώντας τις υποδείξεις του πατέρα του να σπουδάσει γιατρός ή μηχανικός, εκείνος αρχικά έμαθε λαϊκούς και φολκλορικούς χορούς και εμφανιζόταν με παιδικά συγκροτήματα, ενώ έπειτα έκανε μαθήματα μπαλέτου με τοπικούς δασκάλους και βρήκε μερική απασχόληση σαν μαθητευόμενος στο Μπαλέτο της Όπερας της Ουφά. Σε επίσκεψή τους στη Μόσχα, το 1955, πήγε σε ακροάσεις για τα Bolshoy, και τα Kirov στο Λένινγκραντ, όπου έγινε δεκτός και στα δύο, αλλά προτίμησε τα Kirov και έτσι φοίτησε για 3 χρόνια στην Ακαδημία Vaganova.

Το κάπως «καθυστερημένο» ξεκίνημά του (αν αναλογιστούμε ότι μία μέση ηλικία για να ξεκινήσει κανείς σοβαρά κλασικό μπαλέτο είναι τα 8-9 χρόνια, εκείνος ήταν ήδη 17…), σε συνδυασμό με την ασυμβίβαστη συμπεριφορά του δημιουργούσε συχνά δυσκολίες. Χάρη στον εξαιρετικά ικανό και συμπονετικό δάσκαλο Pushkin, αποφοίτησε με διακρίσεις, δέχθηκε πολλές προτάσεις συνεργασίας ως πρώτος χορευτής και πάλι προτίμησε τα Kirov. Τα επόμενα 3 χρόνια χόρεψε τους περισσότερους πρωταγωνιστικούς ρόλους των κλασικών έργων του 19ου αιώνα και αρκετά μοντέρνα κομμάτια.

Αυτοεξορία

Το 1961, κατά την επίσκεψη του συγκροτήματος στο Παρίσι, απόλαυσε την απόλυτη αποδοχή του κοινού και προσωπική επιτυχία, όμως σήμανε και το συναγερμό της Κρατικής Ασφάλειας (KGB) καθώς συναναστρεφόταν με ξένους και διασκέδαζε τα βράδια σε gay bars του Παρισιού. Με διάφορες δικαιολογίες του ζητήθηκε να επιστρέψει πίσω στη Ρωσία, όμως εκείνος αντιλήφθηκε τον κίνδυνο να φυλακιστεί αν επέστρεφε και έτσι αρνήθηκε. Προτίμησε λοιπόν την αυτοεξορία και δέχθηκε τις συνέπειες αυτής του της απόφασης καθώς δεν του επιτράπηκε ποτέ ξανά η είσοδος στη Ρωσία παρά μόνο το 1987 με απόφαση του Γκορμπατσόφ και όταν η μητέρα του ήταν ετοιμοθάνατη.

Ρούντολφ Νουρέγιεφ και Μαργκότ Φοντέιν

Κατά τη διάρκεια της λαμπρής του πορείας και των ανεπανάληπτων εμφανίσεών του, χόρεψε με πολλές εταιρίες της Δύσης ως προσκεκλημένος καλλιτέχνης και περιόδευσε σε όλον τον κόσμο. Στα Βασιλικά Μπαλέτα του Λονδίνου γνώρισε τεράστια επιτυχία ως ζευγάρι με την κατά 19 ολόκληρα χρόνια νεότερή του Βρετανίδα χορεύτρια Μαργκότ Φοντέιν. Η ωριμότητά της μαζί με την εξυπνάδα του και η τρομερή χημεία τους μας άφησαν πλούσιο χορευτικό υλικό. Μαζί έγραψαν ιστορία το 1962, όταν πρωταγωνίστησαν στο «Μαργαρίτα και Αρμάνδος του Frederick Ashton. Χόρεψαν μαζί για πολλά χρόνια: στο «Ρωμαίος & Ιουλιέτα» του Kenneth MacMillan, στο “Les Sylphides”, στη «Λίμνη των Κύκνων» και μπορείτε να εντοπίσετε πολλά βίντεό τους. Η τελευταία τους παράσταση μαζί ήταν το 1988 στο “Baroque Pas de Trois” όταν εκείνος ήταν 50 ετών και εκείνη 69!!!

Ανάμεσα σε κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο

Ανάμεσα σε περίπου 100 διαφορετικούς ρόλους που υποδύθηκε, τον θαυμάσαμε ιδιαίτερα σε έργα των Fokine, Balanchine, Ashton, Robbins και Bejart, ενώ διεύρυνε το ήδη εντυπωσιακό καλλιτεχνικό του αποτύπωμα χορεύοντας και σε έργα σύγχρονου χορού των δημιουργών Taylor, Tetley, Limon, Graham, Louis.

 

 

Γνωρίζατε ότι ο θαυμασμός της Martha Graham για τον δεξιοτέχνη Νουρέγιεφ, την ενέπνευσε να δημιουργήσει για εκείνον και την Φοντέιν το έργο Lucifer (1975); Τα σκηνικά επιμελήθηκε ο Joan Miró και το θέμα αφορούσε την αντίθεση ημέρας και νύχτας με τον Lucifer να αντιπροσωπεύει το Θεό του φωτός.

Ως χορογράφος παρουσίασε τις δικές του εκδοχές των “Καρυοθραύστη”, “Δον Κιχώτη”, “Raymonda” και “The Kingdom of the Shades”.

Την επιτυχία του οφείλει εν μέρει στην ποικιλομορφία των χαρακτηριστικών του και περισσότερο στην πολύ ισχυρή εκφραστική του παρουσία, που έκανε τους πάντες να τον αναγνωρίζουν και να τον θυμούνται.

Ο Νουρέγιεφ πέθανε το 1993 από AIDS έχοντας παλέψει 9 ολόκληρα χρόνια να κρύψει την ασθένειά του από τον κόσμο για να μην επηρεαστεί η καριέρα του και τα όνειρά του να χορεύει και να δημιουργεί…

Εύα Καλαβρή,

Καθηγήτρια Χορού I.S.T.D.

 

Πηγές και περισσότερες πληροφορίες:

Wikipedia

The Encyclopedia of Dance and Ballet (Art Ebook)

 

Περισσότερα

Σχόλια (0)

προσθέστε σχόλιο

Newsletter

Κάνε εγγραφή τώρα και ενημερώσου για ότι νέο ανεβαίνει!

Εμείς στο Instagram

@pointe.gr

Εμεις στο Facebook

SHOW ALL NEWS